A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltatója, bejelentette, hogy szünetelteti azt a tervet, amely jelentős bónuszokat irányzott elő felsővezetői számára, és amely a cég 3 milliárd fontos megmentő kölcsönéhez kapcsolódott. A döntés a Downing Street nyomására született, ahol a cég vezetőit arra figyelmeztették, hogy „a kudarcért való jutalmazás nyilvánvalóan nem elfogadható”. A Thames Water „megtartási programja” 50%-os bónuszt jelentett volna a felsővezetők fizetésének, ami akár 1 millió fonttal is megemelhette volna a vezetők éves jövedelmét és rendszeres bónuszait.
A cég az utóbbi időszakban komoly kritikákat kapott a teljesítménye miatt, mivel több szennyvízszivárgás és kibocsátás történt, amelyek súlyosan érintették a környezetet. Steve Reed, a környezetvédelmi minisztérium vezetője, a parlamenti képviselőknek elmondta, hogy a Thames Water „megpróbálta kikerülni” azokat a közelgő szabályokat, amelyek megtiltanák a vízszolgáltatóknak, hogy bónuszokat fizessenek. Reed hangsúlyozta, hogy a cég különböző néven hívta a bónuszokat, hogy továbbra is kifizethesse azokat.
A Downing Street megerősítette, hogy a kormány világosan állította, hogy a Thames Waternak, amely évek óta rosszul kezeli a helyzetét, nem lenne szabad bónuszokat osztogatnia. Reed és a Környezetvédelmi, Élelmiszer- és Vidékfejlesztési Minisztérium (Defra) tisztviselői előzetes tárgyalásokat folytattak a Thames vezetőivel, mielőtt a cég bejelentette a döntését. A Thames Water szóvivője elmondta, hogy a cég igazgatósága „megszakította a megtartási programot”, és megvárja az Ofwat, a vízszolgáltatók szabályozó hatósága útmutatását, amely új szabályokat alkothat a vízszolgáltatók bónuszainak kifizetésére.
A Thames Water, amely az Egyesült Királyság lakosságának körülbelül negyedét látja el vízzel, és 8000 embert foglalkoztat, a pénzügyi helyzete miatt komoly nehézségekkel küzd. A cég 18 hónappal ezelőtt kezdett el küzdeni a pénzügyi problémákkal, és a kormány készen állt arra, hogy különleges adminisztráció alá helyezze a vállalatot. A cég márciusban 3 milliárd fontos sürgősségi kölcsönt kapott, hogy elkerülje a csődöt, és most arra törekszik, hogy csökkentse 20 milliárd fontos adósságát azáltal, hogy a hitelezőket arra kéri, fogadják el a kifizetett összegek csökkentését.
Bár a cég jövője bizonytalan, Reed biztosította a közvéleményt, hogy a háztartások vízellátása és szennyvízszolgáltatása a megszokott módon folytatódik. Reed kifejezte örömét, hogy a Thames Water visszalépett a megtartási programtól, mondván, hogy „rossz dolog volt” és hogy az sérti a cég ügyfeleinek igazságérzetét. A Thames korábban azt állította, hogy a „megtartási kifizetések” nem teljesítményhez kötött bónuszok, és hogy ezek a kifizetések nem a vásárlók pénzéből származnak.
A Thames Water elnöke, Sir Adrian Montague, a múlt héten a parlamenti bizottság előtt tett megjegyzéseit pontosította, mondván, hogy talán „rosszul fogalmazott”, amikor azt állította, hogy a hitelezők „követelték” a megtartási ösztönzőket. Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a versenyképes piacon működő cégnek vonzó csomagokat kell kínálnia a vezetők számára, különben a fejvadászok megjelennek. Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management munkatársa úgy véli, hogy a Thames Water próbálja csökkenteni a további PR-katasztrófát, és az érvelés, miszerint a bónuszok szükségesek a felsővezetők megtartásához, nem meggyőző.
A Defra közleménye szerint „túl sokáig a vásárlók pénzét indokolatlan kifizetésekre fordították, ahelyett, hogy a vízszolgáltatás javítására invesztáltak volna”. A kormány világossá tette, hogy a kudarcokból való nyereségelés kora véget ért. A Thames Water tehát most egy nehéz időszakon megy keresztül, miközben próbálja helyreállítani hírnevét és stabilizálni pénzügyi helyzetét.