A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarket lánca, nemrégiben elnézést kért ügyfeleitől, miután informatikai problémák miatt sokan nem tudták módosítani online rendeléseiket vagy hozzáférni digitális Clubcard-jukhoz. A péntek délutáni órákban a vásárlók a közösségi médiában kezdtek panaszkodni, miután a vállalat weboldalán és mobilalkalmazásán számos problémát tapasztaltak. A Tesco szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy „javítottunk egy szoftverproblémát, amely ideiglenesen érintette azokat az ügyfeleket, akik a weboldalunkat és az alkalmazásunkat használták”. A vállalat sajnálatát fejezte ki az okozott kellemetlenségek miatt.
A közösségi médiában sokan számoltak be a szolgáltatásokkal kapcsolatos nehézségeikről, többek között arról, hogy nem tudták módosítani online rendeléseiket. A Tesco X közösségi média fiókján reagált egy felhasználóra, elmondva, hogy „jelenleg szakaszos rendszerproblémákkal küzdenek, amelyeken az IT csapat keményen dolgozik”. Az outage monitoring weboldal, a Downdetector, azt mutatta, hogy a Tesco weboldalával és alkalmazásával kapcsolatos problémák jelentkezésének szintje 14:00 BST után megnőtt, majd körülbelül két órával később kezdett csökkenni.
A Tesco a közelmúltban bejelentette, hogy a Clubcard hűségprogramja, amely kedvezményeket kínál a vásárlóknak boltban és online, több mint 20 millió taggal rendelkezik. Az egyik felhasználó a közösségi médiában arról számolt be, hogy körülbelül négy órán át tapasztalt problémákat a szupermarket alkalmazásával és weboldalával. A Tesco erre válaszolva közölte, hogy a szolgáltatások „technikai problémákkal” küzdenek, és kérte, hogy „próbálkozzanak újra később”. Mások azt jelezték, hogy nem tudják megnyitni a Clubcard-jukat a Tesco alkalmazásában, így sem pontokat gyűjteni, sem kupont felhasználni vásárlás során.
Két másik jelentős kiskereskedő, a Marks and Spencer (M&S) és a Co-op, az utóbbi hetekben szintén hatalmas zűrzavart szenvedett el, azonban az ő esetükben kibertámadások miatt. Jelenleg nincs arra utaló jel, hogy a Tesco problémái hacker támadás következményei lennének. Szakértők szerint nehéz lesz új funkciót találni a House of Fraser épületének, mivel a kiskereskedő az áprilisi kibertámadás óta küzd, hogy visszaállítsa szolgáltatásait a normális kerékvágásba. Graham Rutherford boltvezető elmondta, hogy „a valóság ránk szakad – hamarosan be fogják zárni és lebontják”.
A Tesco esete rávilágít arra, hogy a digitális szolgáltatások mennyire sebezhetőek, és milyen mértékben támaszkodnak az ügyfelek a modern technológiákra. A hűségprogramok, mint a Clubcard, a vásárlói élmény fontos részét képezik, és a digitális platformok megbízhatósága kulcsszerepet játszik a vásárlói megtartásban. Az ilyen technikai problémák nemcsak az ügyfelek kényelmét érintik, hanem a vállalat hírnevét is, amely hosszú távon komoly következményekkel járhat.
A Tesco és más kiskereskedők számára elengedhetetlen, hogy folyamatosan fejlesszék informatikai rendszereiket, és maximális figyelmet fordítsanak a biztonságra. A közelmúlt eseményei, például a kibertámadások, a kiskereskedelmi szektor digitális átalakulásának kihívásait is megmutatják. A vásárlói élmény javítása érdekében a Tesco-nak és hasonló cégeknek szükséges lépéseket tenniük, hogy biztosítsák, hogy a jövőben elkerülhessék a hasonló zűrzavart.