Az Egyesült Államokban a Boeing, a légiközlekedési ipar egyik legismertebb vállalata, súlyos vádpontokkal néz szembe, amelyek két tragikus balesethez kapcsolódnak, amelyek a népszerű 737 Max típusú repülőgéppel történtek. A legfrissebb hírek szerint a Szövetségi Igazságügyi Minisztérium (Department of Justice, DOJ) fontolóra vette, hogy ejti a Boeinggel szembeni büntetőjogi vádat, és lehetőséget ad arra, hogy a cég egy nemperes megállapodást kössön a bírósággal. Ez a lépés elkerülné a júniusban kezdődő bírósági eljárást, amely a cég büntetőjogi csalás vádja miatt indult volna. Eddig a Boeing azzal próbálta elkerülni a bírósági eljárást, hogy beleegyezett egy korábbi megállapodásba, amelyben bűnösnek vallotta magát, de ezt a megállapodást egy bíró elutasította, ami újraindította az eljárást.

A balesetek során 346 ember vesztette életét, ami miatt a családok képviselői mély csalódottságukat fejezték ki a DOJ új javaslata miatt. Erin Applebaum, a Kreindler és Kreindler ügyvédi iroda partnere, aki 34 családot képvisel, amelyek a 2019-es etiópiai baleset áldozatai, kijelentette, hogy a DOJ előadásmódja világossá tette, hogy a döntés már megszületett. Az ügyvédek szerint a Boeing eddig soha nem állt bíróság elé a balesetek miatt, és most úgy tűnik, hogy a kormány készen áll arra, hogy a céget újra megússza egy pénzbírsággal.

A Boeing ellen a 737 Max típusú repülőgépek későbbi balesetei miatt emeltek vádat. Az egyik baleset 2018 végén történt Indonéziában, a másik pedig 2019 elején Etiópiában. A balesetek hátterében egy hibásan tervezett repülésirányító szoftver állt, amelyet a pilóták nem voltak tisztában, hogy a repülőgéphez csatoltak. A DOJ azt állítja, hogy a Boeing szándékosan eltitkolta a szabályozó hatóságok elől a rendszerrel kapcsolatos létfontosságú információkat, és emiatt csalás vádjával kellett szembenéznie.

A Boeing a vádemelést követően 2,5 milliárd dollárt fizetett ki bírságként és kártérítésként, valamint vállalta, hogy javítja a biztonsági szabványait és a megfelelőségi programjait. Az ügyet azonban tavaly újra megnyitották, miután kiderült, hogy egy használaton kívüli ajtó leesett egy 737 Max repülőgépről a levegőben, ezzel súlyosan veszélyeztetve az utasokat. A DOJ a Boeinget azzal vádolta, hogy megszegte az eredeti megállapodás feltételeit.

A Biden-adminisztráció alatt új megállapodás született, amelyben a Boeing bűnösnek vallotta magát a csalás vádjában, és további 243 millió dolláros bírságot fizetett volna, valamint beleegyezett, hogy egy bíróság által kinevezett felügyelő figyelemmel kíséri működését egy meghatározott időszak alatt. Ezt a megállapodást azonban decemberben elutasította egy amerikai kerületi bíróság, ami azt jelentette, hogy az ügy elhúzódik, és a Trump-adminisztráció alatt folytatódik, amely ígérte, hogy enyhébb szabályozást alkalmaz.

A Boeing eddig nem kommentálta az ügyet, és a DOJ sem adott választ a megkeresésekre. A nemperes megállapodás megkötése esetén a Boeing nem ismerné el a büntetőjogi vádakat, ami megkímélné a céget a büntetett előélettől, amely megnehezítené a kormányzati megrendelések lebonyolítását. Az ügy június 23-án kerül bíróság elé, és a Boeing számára kritikus fontosságú, hogy sikeresen rendezze ezt az ügyet, miközben igyekszik újjáépíteni üzletét a repülőgép-értékesítés terén, különösen Kínával folytatott üzletek kapcsán. A Boeing vezérigazgatója máris jelezte, hogy szeretnék, ha 50 repülőgépet, amelyet Kína rendelt meg, más országoknak értékesíthetnének. A Boeing számára ez kulcsfontosságú lehet, különösen, mivel a cég mind a katonai, mind a polgári értékesítések terén nehézségekkel küzd.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4ge0lpqpyro

Ez is érdekes lehet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük